PROGRAM MIESIĄCA – pożyczki społecznościowe Lendico

W odpowiedzi na coraz częściej pojawiające się pytania ze strony wydawców postanowiliśmy wzbogacić nasz serwis o treści bezpośrednio związane z programami partnerskimi. Roboczo nazywamy ten typ artykułów: „Program Miesiąca”, a o tym czy wyodrębnimy je zbiorczo w oddzielną sekcję zadecydujemy na podstawie Waszej reakcji.

Zamieszczane tu programy będziemy wybierać czasem ze względu na ich unikalność, czasem ze względu na edukacyjny charakter, a czasem po prostu ze względu na atrakcyjność dla wydawców. Mamy nadzieję, że dzięki tym danym będziecie mogli się dowiedzieć jakich argumentów używają klienci w relacji z wydawcami i poznać kryteria ich wyboru.

Jako pierwszy postanowiliśmy opisać program Lendico. Reprezentuje on nowy i przede wszystkim szybko rosnący segment rynku finansowego – pożyczki społecznościowe (Social Lending).

metropolitan

Metropolitan Life Tower przy Madison Avenue w Nowym Jorku ma około 200 m wysokości

Po sześciu latach od pierwszego przedsięwzięcia typu social lending – pożyczek społecznościowych, Forbes zapowiada nowe otwarcie. Łączna kwota pożyczek w Kokos.pl od 2008 roku przekroczyła na początku 2014 roku 100 mln złotych. Gdyby więc kwotę, którą internauci pożyczyli sobie nawzajem za pomocą serwisu kokos.pl rozmienić na 50-złotowe banknoty i ułożyć je jeden na drugim, powstałaby prawie 200-metrowa wieża.

Wysokie koszty obsługi informatycznej, skostniałe struktury i brak wyrazistości rynkowej powodują, że banki stają się mniej konkurencyjne wobec dynamicznie rozwijających się platform internetowych, oferujących produkty finansowe na preferencyjnych warunkach – mówi Dominik Steinkühler, jeden z założycieli i dyrektor zarządzający Lendico. Tzw. user experience, czyli swoista „ergonomiczność” produktów interaktywnych jest centralną myślą, wokół której koncentrują się firmy z sektora FinTech. Jeden z przykładów to działająca 24 godziny na dobę platforma pożyczek społecznościowych zamiast okienka bankowego otwartego w sztywnych godzinach – mówi Steinkühler.

Lendico to platforma należąca do stajni Rocket Internet, która łączy ze sobą osoby poszukujące środków finansowych (pożyczek), oraz tzw. inwestorów (czyli pożyczkodawców). Z punktu widzenia konkurencji, zajmuje ona miejsce pośrednie pomiędzy instytucjami udzielającymi szybkich pożyczek, a bankami. Można dostać więcej pieniędzy i korzystniej oprocentowanych niż w przypadku chwilówek i trochę łatwiej pozyskać środki niż w przypadku banku.

Z perspektywy logiki procesu udzielania pożyczki, a także – albo przede wszystkim – z perspektywy szansy na konwersję, to jednak spora rewolucja, ponieważ obie strony transakcji stają twarzą w twarz. Decyzja jest więc podejmowana indywidualnie a nie systemowo i nie mamy tu do czynienia z bezosobowymi procedurami jak w przypadku banków.

Funkcja Lendico polega po pierwsze na wyszukiwaniu i łączeniu stron transakcji, a po drugie na uwiarygodnianiu całego procesu poprzez odpowiedni scoring.

Tyle o samym produkcie. Z perspektywy programu afiliacyjnego najważniejsze są bowiem następujące elementy:

  • Podwójne rozliczenie leadowe – w programie Lendico klient płaci zarówno za zweryfikowany lead jak i za tzw. „akceptację raty pożyczki” czyli akceptację warunków finansowania pożyczki.
  • Dwa typy leadów – wydawca może zarobić zarówno w przypadku kiedy pozyska pożyczkobiorcę, jak i kiedy pozyska inwestora. W tym drugim przypadku również mamy podwójne rozliczenie – za rejestrację na platformie, jak i za pozytywną weryfikację (czyli wpłata 1 grosza).
  • Content dla wydawców – to unikalna i bardzo ciekawa cecha programu Lendico. Każdy wydawca ma możliwość pobrania profilowanych treści na swój serwis dotyczących oferowanego produktu.
  • Kreacja – program oferuje aż 5 linii kreatywnych zarówno dla reklamy odsłonowej jak i dla mailingów dedykowanych dla każdej kategorii potrzeb, np. kredyt samochodowy, kredy na remont.
  • Program premium – Rocket to doświadczony gracz i od razu przy uruchamianiu nowego programu wprowadza stawki premium oraz gold dla najlepszych wydawców. Dotyczy to zarówno stawek, jak i ofert specjalnych jakie wydawcy mogą realizować na wyłączność.
  • Bardziej liberalna ocena scoringowa – w porównaniu z produktami bankowymi, scoring Lendico zakłada akceptację Leada przy niższym BIKu.
  • Wysokie stawki – na poziomie kredytowych programów bankowych, ale przy spodziewanej wyższej konwersji i podwójnym rozliczeniu leadowym.
  • Dopalacze – szczególnie w początkowym okresie, Lendico oferuje dodatkowe bonusy dla wydawców, którzy przystąpią do ich programu. Warunki ich przyznawania są przejrzyste i dotyczą dość niskich targetów leadowych, np. dodatkowe 1000 zł za każde 10 zaakceptowanych warunków pożyczkowych.

Kilka elementów trzeba oczywiście zaliczyć na minus. Po pierwsze formularz jest dość długi i to będzie obniżać konwersję. Marka jest słabo rozpoznawalna i w tej chwili nie posiada silnej kampanii wizerunkowej. Rynek social lending, choć szybko rosnący na świecie, w Polsce jest jeszcze dość świeży i musi upłynąć trochę czasu zanim zyska zaufanie klientów.

Podsumowując: z perspektywy wydawcy produkt jest zdecydowanie bardziej typu bankowego niż szybka pożyczka. Grupą do której Lendico kieruje swoją ofertę są osoby o rozsądnej zdolności kredytowej, z jakiegoś powodu odrzucone przez Banki, ale jeszcze nie na tyle zdesperowane, żeby szukać oferty Tanich Pożyczek. Na pewno mogą oni uzyskać tu większe kwoty niż w przypadku Cash Loan’ów i łatwiej niż w przypadku banków bo decyzja jest podejmowana bezpośrednio przez konkretnego pożyczkodawcę a nie przez instytucję.

Projekt jest więc na pewno ciekawy i warty przetestowania. Czekamy na pierwsze efekty współpracy Lendico z sieciami afiliacyjnymi i twarde dane na temat konwersji.

Dołącz do programu Lendico