(prawie) Wszystko o plikach produktowych w afiliacji

Czym właściwie jest plik produktowy dla reklamodawcy?

Plik produktowy zapewnia komunikację pomiędzy sklepem a platformą, dla której jest udostępniany. Jakość danych dostarczanych w pliku jest bardzo istotna do prowadzenia efektywnych działań w tym kanale. Im więcej informacji zostanie zawartych w pliku, tym łatwiej będzie konsumentowi znaleźć naszą ofertę.

Na zachodzie product feed marketing jest kanałem coraz częściej wykorzystywanym zarówno przez reklamodawców jak i wydawców. Świadczy o tym chociażby mnogość narzędzi do zarządzania plikami produktowymi. Ich obszerną listę można znaleźć na stronie: www.amnavigator.com/blog/

Patrząc na ofertę polskiego rynku, trudno znaleźć coś więcej niż sam plik produktowy, który często nie jest spójny ze specyfikacją. Na rynku polskim nie zostały także przyjęte żadne standardy, jeżeli chodzi o format pliku produktowego, chociaż wraz ze wzrostem popularności product listing ads (Google PLA) coraz więcej podmiotów stara się dopasować do specyfikacji Google. Warto wyróżnić globalne marki takie jak Zanox czy TradeDoubler, ale także lokalnych graczy: TradeTracker oraz SalesMedia, w których znajdziemy stosunkowo dużo plików produktowych.

Posiadanie pliku produktowego jest często niedoceniane przez reklamodawców. Rezygnują oni w ten sposób ze skutecznego sposobu budowania przewagi na rynku, który nie jest jeszcze tak mocno zdominowany przez konkurencję.

Plik produktowy powinien być postrzegany, jako kanał przekazywania informacji w sprzedaży online oraz ważny element w planowaniu strategii marketingowej. W szczególności dotyczy to reklamodawców posiadających szeroki asortyment, lub gdy któryś z parametrów sprzedawanych produktów zmienia się z dużą częstotliwością (np. cena lub dostępność).

Można zatem wyróżnić cztery główne kategorie e-commerce dla plików produktowych:

  • Sprzedaż, gdzie plik produktowy opisuje atrybuty każdego z produktów (np. nazwa, cena, dostępność etc.),
  • Telefonia komórkowa, gdzie plik produktowy opisuje kombinacje produktów telefonu (np. model, dodatkowe funkcje) oraz atrybuty kontraktu, który nabędziemy wraz z telefonem (miesięczna opłata abonamentowa, liczba dodatkowych minut etc.)
  • Turystyka, gdzie plik produktowy opisuje szczegóły podróży i pobytu (np. terminy, cena, dostępność, miejsce wylotu, opis hoteli, itp)
  • Rozrywka, gdzie plik produktowy zawiera informacje na temat pakietów, które składają się na finalną cenę produktu. W tym przypadku plik może zostać użyty w celu stałego odświeżania informacji w koszyku zapewniając uaktualnione informacje o dostępności oraz ceny produktu.

Do czego wykorzystywane są pliki produktowe w Sieciach afiliacyjnych?

Plik produktowy może zostać użyty na wiele sposobów w marketingu afiliacyjnym. Poniżej przedstawione zostały najpopularniejsze przypadki wykorzystania tych plików w ramach marketingu afiliacyjnego:

  • Porównywanie produktów – pliki produktowe są niezbędne dla afiliantów zajmujących się porównywaniem produktów (ich cen, dostępności oraz innych atrybutów),
  • Płatny marketing w wyszukiwarkach internetowych (PPC) – ten typ afiliantów wykorzystuje atrybuty w pliku produktowym w celu ustalenia słów kluczowych dla kampanii, zredagowania adtekstu, określenia na który produkt składać jaką ofertę cenową.
  • Treści stowarzyszone – w tym przypadku plik produktowy pomaga w zapewnieniu poprawności linków dla stron zawierającą dużą liczbę tekstu oraz informacji (np. blogi czy strony z nowościami)
  • Marketing lojalnościowy – strony z kodami i kuponami zaczynają dołączać informacje na temat produktów do własnych stron, do czego niezbędne jest posiadanie pliku produktowego.
  • Treści dynamiczne – wzrasta liczba firm, które zajmują się tworzeniem aplikacji odraz dodatków wykorzystujących pliki produktowe. Dzięki temu istnieje możliwość poszerzenia możliwości reklamy internetowej oraz konwersje.

Na koniec kilka dobrych praktyk związanych z product feed’em dla reklamodawców.

  • Staraj się, aby Twój product feed był zawsze aktualny. Standardem jest, aby przeprowadzać jego aktualizacje codziennie jednak im częściej będziemy to robić tym prowadzone przez nas działania będą bardziej efektywne.
  • Nie ograniczaj się tylko wymaganych atrybutów. Ważne, aby w pliku produktowym zawrzeć jak najwięcej informacji. Dobrą praktyką jest na przykład podanie ceny przed rabatem i po rabacie, bądź nadanie atrybutu bestseller dla określonej grupy produktów.
  • Twoje opisy, tytuły i obrazki produktów powinny być unikalne, co wyróżni Cię na tle konkurencji, która sprzedaje podobne produkty. Będzie to miało wpływ na SEO oraz pozwoli na wyszukania z “długiego ogona”.

Garść rad dla wydawców.

  • Jeżeli nie wykorzystujesz jeszcze plików produktowych sprawdź narzędzia, jakie są już dostępne na zachodzie. Wiele z nich możecie wdrożyć także na polskim rynku.
  • Przygotujcie swoje mechanizmy do obsługi formatów PLA. W najbliższym czasie będzie to standardem.
  • Przekazujcie id produktów, jako sub_id w sieciach afiliacyjnych. Na tej podstawie dowiecie się, jaki produkt sprzedaje się najlepiej i tutaj zwiększycie intensywność działań promocyjnych.

Jeżeli jesteście zainteresowani zagadnieniami technicznymi związanymi z plikami produktowymi, zapraszamy do przeczytania obszernego artykuły na blogu feedink.com

Autor: Andrzej z feeding.com