Polskie sieci afiliacyjne i ich reklamodawcy – infografika

Zastanawialiście się kiedyś ile jest programów partnerskich w Polsce? Sądzę, że żadne szacunki typu liczba sieci (kto wie ile ich naprawdę jest) przemnożone przez jakąkolwiek przyjętą średnią nie dadzą prawdziwego wyniku.

landscape of polish affiliate networks

Infografika

Nie twierdzę, że mnie udało się do niego zbliżyć, ale na podstawie 15 najprężniej działających sieci udało mi się ustalić, że blisko 60% reklamodawców współpracuje tylko z jedną siecią. Reszta współpracuje z wieloma sieciami.

Najwięcej programów partnerskich posiada WebePartners i większość z nich nie występuje w innych sieciach.

Najmniej unikalną bazę reklamodawców posiada System Partnerski Bankier.pl, ale jest to uwarunkowane profilem tej sieci. Najpopularniejszą kategorię w polskiej afiliacji stanowią oczywiście finanse. Programy typu Vanquis Bank, Wonga.com czy Kredito24 występują na listach 6 – 8 sieci jednocześnie.

Ponieważ wydawcy są dużo bardziej anonimowi, trudno zebrać o nich jakiekolwiek dane. Czy na podstawie tej infografiki można jednak wysnuć wniosek, że skoro 1 reklamodawca współpracuje z kilkoma sieciami, to bazy wydawców tych sieci są unikalne?

W sytuacji kiedy wiele sieci ma w swojej ofercie ten sam program partnerski, istnieje ryzyko wielokrotnego płacenia za tego samego klienta przez reklamodawcę. Zasada „last cookie” obowiązuje w ramach jednej sieci. Jeśli klient kliknie w baner sieci A, ale nie dokona transakcji, cookie sieci A będzie u niego zapisane przez powiedzmy 30 dni. W tym czasie kliknie w baner sieci B i jak już w końcu dokona zakupu, jego transakcja zostanie rozpoznana zarówno w sieci A jak i w sieci B (miał obydwa cookie w momencie dokonywania transakcji). Cookie sieci B nie nadpisze przecież cookie sieci A. Dobre sieci afiliacyjne radzą sobie z tym problemem współpracując ze sobą i wdrażając specjalny skrypt, który nadpisuje cookie innej sieci.

Skala problemu w polskiej afiliacji jest o tyle mniejsza (niż wskazywałyby dane, że aż blisko połowa wszystkich reklamodawców prowadzi programy w wielu sieciach), że tutaj rządzą leady. W przypadku leadów łatwiej zidentyfikować zduplikowany rekord, choć i to może nastręczyć problemów. Choćby takich, komu należy się zapłata (kto był pierwszy?).

Całkowita liczba programów przypadająca na 15 sieci to mniej więcej 1800. Dla porównania sam Affiliate Window ma ponad 1000 programów na rynku brytyjskim.

 

1 komentuj

Komentarze wyłączone