Pasywne i aktywne pozyskiwanie wydawców
Zarządzanie programem partnerskim składa się z 5 podstawowych filarów:
- rekrutacja,
- aktywacja,
- nadzór,
- komunikacja,
- optymalizacja,
z czego najbardziej czasochłonnym, a przez to najważniejszym jest rekrutacja wydawców. Według Gena Prussakova zajmuje ona do 80% czasu pracy Affiliate Managera.
Rekrutacja może odbywać się na dwa sposoby:
- pasywnie – wydawca sam zgłasza się do programu,
- aktywnie – wydawca dołącza w skutek aktywności AM’a.
Według raportu Affiliate Summit z 2013 roku blisko 43% ankietowanych wydawców zostało zrekrutowanych poprzez bezpośredni kontakt z Affiliate Managerem a blisko połowa wskazała na stronę reklamodawcy jako źrodło informacji nt. programu partnerskiego. (Ankietowani mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź.)
Argumenty jakie najmocniej przemawiają do wydawcy to (z tego samego raportu):
- stawka prowizji – 62%
- dopasowanie produktu/usługi – 54%
- sieć afiliacyjna – 36%
- znajomość marki – 31%
Aktywne pozyskiwanie wydawców, to praca mrówcza, wymagająca dużo determinacji i konsekwencji. Oto kilka sposobów jak ją sobie ułatwić:
- stosując dedykowane narzędzia: Internet Success Spider (darmowy), SEO Quake (darmowy), Backlink Watch (darmowy), Citation Labs, BuzzStream, Raven SEO, iBusinessPromoter, AffiliateRecruitment.com, Linkdex, Syntryx
- wykorzystując media społecznościowe
- wyszukiwarki (linki zwrotne)
- networking i prezentacje na konferencjach i targach
- satysfakcja klienta – zaoferuj program partnerski klientowi na stronie potwierdzenia transakcji
- wsłuchuj się w Internet przy wykorzystaniu: Google Alerts, Marketing Grader, TweetBeep, BuzzMonitor, Collecta, BackType, BoardReader, WhosTalkin.com, SocialMention, BlogPulse
Pasywne pozyskiwanie wydawców związane jest z jednorazowym uruchomieniem kanałów komunikacji i ich częstą aktualizacją. Warto przy tym pamiętać, że:
- bardzo dobry opis programu to konieczność
- dobrze mieć FAQ/ pomoc
- należy dodać swój program do wszystkich możliwych katalogów
- warto komunikować informacje nt. programu przez regularnie wysyłany Newsletter i aktualizowane media społecznościowe
Opis programu ma każdy, ale czy każdy opis jest właściwy. Oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę:
- opis reklamodawcy
- link do strony
- prowizja i jej struktura
- informacja na temat cookie
- data/product feeds
- informacje nt. walidacji lead’ów
- możliwości deep linking, co-branding
- wytłuszczone ograniczenia