Pasywne i aktywne pozyskiwanie wydawców

Zarządzanie programem partnerskim składa się z 5 podstawowych filarów:

  • rekrutacja,
  • aktywacja,
  • nadzór,
  • komunikacja,
  • optymalizacja,

z czego najbardziej czasochłonnym, a przez to najważniejszym jest rekrutacja wydawców. Według Gena Prussakova zajmuje ona do 80% czasu pracy Affiliate Managera.

Rekrutacja może odbywać się na dwa sposoby:

  • pasywnie – wydawca sam zgłasza się do programu,
  • aktywnie – wydawca dołącza w skutek aktywności AM’a.

Według raportu Affiliate Summit z 2013 roku blisko 43% ankietowanych wydawców zostało zrekrutowanych poprzez bezpośredni kontakt z Affiliate Managerem a blisko połowa wskazała na stronę reklamodawcy jako źrodło informacji nt. programu partnerskiego. (Ankietowani mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź.)

Argumenty jakie najmocniej przemawiają do wydawcy to (z tego samego raportu):

  • stawka prowizji – 62%
  • dopasowanie produktu/usługi – 54%
  • sieć afiliacyjna – 36%
  • znajomość marki – 31%

Aktywne pozyskiwanie wydawców, to praca mrówcza, wymagająca dużo determinacji i konsekwencji. Oto kilka sposobów jak ją sobie ułatwić:

  • stosując dedykowane narzędzia: Internet Success Spider (darmowy), SEO Quake (darmowy), Backlink Watch (darmowy), Citation Labs, BuzzStream, Raven SEO, iBusinessPromoter, AffiliateRecruitment.com, Linkdex, Syntryx
  • wykorzystując media społecznościowe
  • wyszukiwarki (linki zwrotne)
  • networking i prezentacje na konferencjach i targach
  • satysfakcja klienta – zaoferuj program partnerski klientowi na stronie potwierdzenia transakcji
  • wsłuchuj się w Internet przy wykorzystaniu: Google Alerts, Marketing Grader, TweetBeep, BuzzMonitor, Collecta, BackType, BoardReader, WhosTalkin.com, SocialMention, BlogPulse

Pasywne pozyskiwanie wydawców związane jest z jednorazowym uruchomieniem kanałów komunikacji i ich częstą aktualizacją. Warto przy tym pamiętać, że:

  • bardzo dobry opis programu to konieczność
  • dobrze mieć FAQ/ pomoc
  • należy dodać swój program do wszystkich możliwych katalogów
  • warto komunikować informacje nt. programu przez regularnie wysyłany Newsletter i aktualizowane media społecznościowe

Opis programu ma każdy, ale czy każdy opis jest właściwy. Oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę:

  • opis reklamodawcy
  • link do strony
  • prowizja i jej struktura
  • informacja na temat cookie
  • data/product feeds
  • informacje nt. walidacji lead’ów
  • możliwości deep linking, co-branding
  • wytłuszczone ograniczenia