Outsourced Program Management (OPM), czyli fachowa pomoc przy programach partnerskich

Krajobraz polskiej afiliacji to reklamodawcy, wydawcy i sieci. Na zachodnich rynkach istnieje jeszcze dodatkowe ogniwo pomiędzy reklamodawcą a siecią zwane OPM (Outsourced Program Manager).

Zastanawiam się, czy i kiedy tego typu specjaliści pojawią się na polskim rynku. Przede wszystkim, żeby móc outsource’ować pewne usługi, trzeba je prowadzić u siebie – niewiele firm w Polsce ma w swoich działach marketingu stanowisko „Affiliate Managera”. Część z tych zadań realizowana jest jako dodatkowe obowiązki specjalisty ds. marketingu. Resztę zabezpiecza sieć, która w polskich realiach działa trochę jak sklep z lead’ami.

Zagraniczni OPM’owie potrafią w znaczny sposób zwiększyć efektywność z kampanii afiliacyjnych. Podstawowe obszary kompetencyjne OPM, to rekrutacja wydawców, aktywacja wydawców, optymalizacja, audyt, tworzenie strategii, dbanie o kreacje. Znam oczywiście wiele przykładów programów partnerskich, które funkcjonują bez żadnej ingerencji OPMa czy Affiliate Managera. Mam jednak poczucie graniczące z pewnością, że nie osiągają one oszałamiających wyników – jest to jeden z powodów marginalizowania znaczenia afiliacji w marketingu mix.

Prekursorką OPM jest Linda Woods, której przypisuje się liczne zasługi związane z edukowaniem i wspieraniem reklamodawców w dziedzinie Performance Marketingu. Linda rozpoczęła swoją działalność zakładając w 2000 roku agencję OPM – już po 14 latach temat ten dotarł do Polski.

Oprócz niewątpliwej zalety korzystania z OPM jaką jest fakt, że „ktoś w ogóle się tym zajmie”, dodatkowy czynnik zwiększający atrakcyjność tego typu usługi stanowi forma rozliczeń. OPM zwykle ustala stałą stawkę za optymalizację tego co zastał plus prowizję od wygenerowanej, dzięki jego aktywności, dodatkowej sprzedaży. Nie należy tego mylić z opłatą dla sieci, która zwykle stanowi procent prowizji, jaka należy się wydawcom.

W Polsce nie znalazłem dotąd agencji, która specjalizowałaby się w takich usługach, ale może Wy możecie coś polecić?

 

survey solution