Czy bycie uczciwym w afiliacji popłaca?

Wrzesień 18, 2014

Przez ponad dziesięć lat wszyscy borykaliśmy się z problemem nadużyć i nieuczciwości w afiliacji. Wiele energii poświęcono walce o lepszą jakość marketingu, w tym szczególnie programów partnerskich. W ostatnich latach rozwój technologii znacznie poprawił sytuację dając marketerom możliwość automatyzacji i lepszego mierzenia rezultatów ich działania.

W początkach afiliacji trudno było określić, którzy afilianci dostarczają wysokiej jakości traffic, a którzy niskiej. Model rozliczeń skalibrowany był w taki sposób, by trafiać w środek. Oznaczało to, że ci od dobrego ruchu byli poszkodowani, a ci od słabej jakości ruchu niesłusznie nagradzani.

Model ten z reguły doprowadzał do sytuacji, w której wolumen złych leadów zaczynał dominować a reklamodawca zamykał program lub w najlepszym wypadku dodawał kolejne restrykcje do regulaminu eliminując np. afiliantów bazodanowych czy tych zajmujących się SEM. Przez to rykoszetem dostawał również dobry afiliant jak i sam reklamodawca.

Dziś, kiedy standardem jest możliwość analizowania efektywności poszczególnych afiliantów i odpowiedniego naliczania prowizji, reklamodawcy wraz z sieciami powinni zachęcać do generowania jak najlepszej jakości ruchu.

Ostatecznie jednak piłka prawie zawsze jest po stronie wydawcy.

Generując wysoką jakość wydawca zyskuje prawo by oczekiwać lepszego traktowania – tak to wygląda zagranicą, więc czemu nie miałoby tak być w Polsce. Im lepiej affiliate manager rozumie jego strategię, tym chętniej podejmie współpracę, być może nawet na specjalnych warunkach. Nie chodzi o wyjawianie wszystkich sekretów kuchni, ale by być tak transparentnym jak tylko pozwala na to biznes.

Kiedy znajdzie się już ten odpowiedni dla siebie program, dobrze jest skontaktować się z affiliate managerem i zaproponować testy. Wtedy dopiero zaczynają się prawdziwe targi na temat prowizji. Wtedy afiliant powinien wypracować dobrą pozycję negocjacyjną. Łatwiej przekonać partnera do wyższych stawek, gdy wie za co płaci.

Takie indywidualne ustalenia objęte są tajemnicą, ale jestem przekonany, że mimo iż oficjalnie każdy reklamodawca, bez względu na sieć, oferuje taką samą stawkę dla wszystkich, są tacy wydawcy, którzy mają lepiej.

Negocjowałeś ostatnio z affiliate managerem? Myślisz o tym? Wiadomo, że nikt nie zdradzi szczegółów, ale napisz w komentarzu poniżej jakie są twoje doświadczenia z tym związane?

Comments are closed.