8 czynników przy wyborze sieci afiliacyjnej

Na polskim rynku jest coraz więcej sieci afiliacyjnych. My naliczyliśmy ich ponad dwadzieścia, ale zdaję sobie sprawę, że nie są to jeszcze wszystkie. Każda z sieci oferuje kilkanaście/ kilkadziesiąt programów partnerskich. Spokojnie więc można powiedzieć, że funkcjonuje ich ponad 1000.

Jak poruszać się w takiej gęstwinie? O pomoc w tej sprawie zwróciłem się od Victora Koreckiego z OMG. Oto 8 czynników, na które jego zdaniem należy zwrócić uwagę:

1. Pochodzenie

Czy siec jest polska czy zagraniczna – jeżeli jest zagraniczna, to wiadomo, że zagranicą o wiele wcześniej powstał ten biznes. Zagraniczne sieci, które weszły do Polski powinni mieć zatem większe doświadczenie, sprawdzoną technologię, międzynarodowych klientów i często wsparcie z innych rynków. Czasem jednak brak im polskiej obsługi klienta, więc możliwe że trudniej będzie się nimi porozumieć. Nie dotyczy to tych sieci, które mają w Polsce swoje oddziały.

2. Doświadczenie

Jak długo sieć istnieje na rynku. Te, które od dawna funkcjonują na rynku, mają już określoną pozycję, markę, klientów i renomę. Innymi słowy, mają więcej do stracenia, więc bardziej przykładają się do swoich obowiązków.

3. Portfolio klientów

Jakich klientów obsługuje dana sieć, ilu ich jest, jakie są to marki. Jeżeli są to duże podmioty, to mają duże budżety, a co za tym idzie, oferują duże prowizje. W przypadku takich reklamodawców ich reklama jest nie tylko w Internecie, ale również w innych mediach, co znacznie zwiększa rozpoznawalność ich marki, a co za tym idzie – konwersję z kanałów internetowych. Jeśli sieć ma dużo reklamodawców, to znaczy, że ma tzw. duże „inventory”, czyli dużo współpracujących wydawców. Oznacza to większą konkurencję, ale też świadczy o zaufaniu wydawców do sieci.

4. Wypłaty

Częstotliwość oraz solidność wypłat decyduje o tym, czy nasze zarobki są wirtualne czy realne. Są różne modele wypłat – raz w miesiącu, dwa razy w miesiącu, są takie programy partnerskie, w których płatności są realizowane po 24 godzinach. Wszystko zależy od sieci, ale też od reklamodawcy. Sieci nie dokonują wypłat prowizji zanim reklamodawca nie ureguluje z nimi rachunków.

5. Komunikacja

Kontakt z obsługą klienta, wsparcie techniczne, to też rzutuje na udaną współpracę z daną siecią. Niektórzy podają, że jest to jeden z najważniejszych elementów przy wyborze sieci, który wygrywa z prowizją.

6. Wysokość prowizji

Stawki w programach są w stanie zachęcić lub zniechęcić wydawców, ale nie są jedynym czynnikiem wpływającym na ich decyzję. Lepsza obsługa, częściej realizowane płatności są równie istotne.

7. System

Panel administracyjny będzie jednym z naszych głównych narzędzi pracy. Ważne, żeby był on łatwy w obsłudze i efektywny dzięki funkcjonalnościom jakie posiada. A najważniejszą z nich zdaje się być raportowanie. Sam system trackingowy jest nie mniej istotny, bo zapewnia nam właściwe naliczanie prowizji, ale jego działanie trudno ocenić z poziomu afilianta. Z pomocą może tu przyjść kolejny punkt.

8. Renoma

Przed przystąpieniem do sieci, warto się zapoznać z opiniami w Internecie, na forach, czy na blogach. Należy przy tym pamiętać, że użytkownik w Internecie prędzej podzieli się krytyką niż pochwałą.