7 lat afiliacji w zwierciadle Performance Marketing Insights
Performance Marketing Insights to najważniejsza europejska impreza poświęcona Performance Marketingowi. Wcześniej znana jako A4U Expo, odbywa się dwa razy do roku od prawie 7 lat.
Śledząc agendę tych spotkań, można sporo dowiedzieć się o naszej branży. O czym mówiono, czym się interesowano przez te wszystkie lata. Dla tych, którzy uważają, że dobrze jest czasem spojrzeć za siebie, przygotowałem krótkie podsumowanie tych 7 lat kiedy to afilianci, sieci i reklamodawcy z całej Europy spotykali się w Londynie by dyskutować o problemach i wyzwaniach.
Czy wiecie od kiedy mówi się o mobile’u, social media, lead generation, kodach rabatowych, product feedach, retargetingu, customer journey i atrybucji w kontekście afiliacji? Albo kiedy affiliate marketing stał się performance?
— 2007 —
Wszystko zaczęło się od dyskusji na temat związków afiliacji i SEM („The Confluence of Search and Affiliate Marketing„). Pojawienie się właśnie tego tematu na pierwszym A4U Expo jest znamienne – podkreśla znaczenie SEO i SEM jako jednych z pierwszych kanałów afiliacji.
Oprócz pogadanek „A-Z of Affiliate Marketing” czy „The Affiliate Marketing 101„, na których przybliżano terminologię, najlepsze praktyki i złote rady, pojawiały się tematy głębsze, np. „Jak unikać konfliktów z afiliantami„. Przypominano na nich, że afiliacja to nie „dziki zachód” (chyba pod każdą szerokością geograficzną to przerabiano), i że punktem wyjścia do zmiany mentalności jest przestrzeganie zasad przez reklamodawców.
— 2008 —
W tym roku pojawił się po raz pierwszy temat Lead Generation w kontekście obszaru o największym potencjale wzrostu w Marketingu Afiliacyjnym.
Co ciekawe, na A4U Expo już 6 lat temu rozprawiano nt. „Affiliate Marketing on The Mobile Internet„. Prezentację przygotował wówczas Peter Glaeser z AffiliateTracking.de. Być może za wcześnie zajął się tym tematem, bo dziś ich strona wyświetla komunikat: „Noch kein Service für affiliatetracking.de verfügbar.”
(W Polsce dopiero na tegorocznym Infoshare Michał Brański ogłosił 2014 rokiem mobile’a.)
Najważniejsze jednak pytania postawili wówczas Matt Bailey i Martin Lawson – w jaki sposób poszczególne kanały marketingu na siebie oddziaływują i który generuje prawdziwą wartość (omnichannel?). Stwierdzili oni bowiem rosnącą rywalizację o „last click” zatracając tym samym szeroką perspektywę „customer journey”.
— 2009 —
Ówczesny event rozpoczął się mocnym akcentem. Padło bowiem pytanie „Are Networks Dying„? Trzeba pamiętać, że wszyscy byli wówczas sparaliżowani rozprzestrzeniającym się kryzysem, co tłumaczyłoby dominację minorowych nastrojów i czarnowidztwa.
Był to również czas coraz łatwiejszego dostępu do technologii, co spowodowało, że agencje zaczęły samodzielnie prowadzić programy partnerskie dla swoich klientów.
Podczas tej edycji rozprawiano nad product feedami – „Nie ma nic bardziej frustrującego niż niekompletne lub po prostu źle działające feedy” – mówiono. „Nie ma jednego sposobu na feedy, który pasowałby wszystkim afiliantom” – przekonywali ludzie z TUI w swojej prezentacji.
Kevin Edwards tłumaczył w wystąpieniu „Prawda wyjdzie na jaw„, że kody rabatowe nie kradną użytkowników, a „last click wins” nie jest niesprawiedliwą koncepcją.
Okazało się również, że afilianci nie znają się na budowaniu skutecznych landing page’y. Spośród 452 poproszonych o wskazanie strony, która najlepiej konwertuje tylko 21 (4,6%) wybrało właściwą odpowiedź.
Można było porozmawiać twarzą w twarz z największymi Super-Affiliates brytyjskiego rynku.
— 2010 —
W 2010 próbowano przewidzieć jaki będzie Online Marketing w 2020 roku i czy zostanie znaleziony święty gral afiliacji, czyli sposób na „multi-attribution payment„.
Debatowano, czy platformy retargetingowe mają rację bytu na rynku afiliacji działając w modelu CPA?
Kolejny raz straszono, że „Affiliate is dead; Long Live Partner Based Performance Marketing„. Tyle bowiem kanałów posługuje się już modelem CPA, że afiliacja przestała być traktowana jako pojedyncze źródło generowania sprzedaży.
A Jon Baron z TagMana tłumaczył jak przy pomocy ich narzędzia można określić ścieżkę zakupową i w jaki sposób ułatwi to przeprowadzenie właściwej deduplikacji.
— 2011 —
Po raz pierwszy posłużono się hashtagami (#) w agendzie imprezy.
Pierwszy raz użyto słowa „automation” w kontekście płatnego wyszukiwania.
Pochylono się również nad kontentem, zastanawiając się jak pisać, żeby dobrze konwertowało.
Co roku zajmowano się zagadnieniami SEO, ale w 2011 Google „wypuścił Pandę„, stąd użalania się nad losem wydawców było co nie miara.
Im mniej pojawia się nowych tematów, tym głębiej uczestnicy zaczynają analizować swoje otoczenie – efektem tego debata: „Isn’t it About Time Affiliate Networks Added Value?”
— 2012 —
„Rok 2012 był to dziwny rok, w którym rozmaite znaki na niebie i ziemi zwiastowały jakoweś klęski i nadzwyczajne zdarzenia„.
Faktycznie tego roku uczestnicy konferencji wpatrywali się w niebo szukając korelacji między pogodą a trendami w sprzedaży.
Przy jakiej temperaturze najlepiej sprzedają się T-shirty? Czy powinienem tworzyć plany sprzedażowe adekwatnie do prognoz pogodynki? Wszystko to omawiano podczas wystąpienia „Stop Raining on my Parade: The Sales Implications of Weather”
Marketerzy przytłoczeni nadmiarem danych zadawali pytanie: „Have We Over-Engineered? Technology Congestion in Performance Marketing„, choć to właśnie technologia ma przyjść im z pomocą, żeby ogarnąć ten narastający bałagan.
Był to rok, kiedy przypomniano sobie o display’u zastanawiąjąc się co dalej z kanałem marketingu, który zapodział się między tymi wszystkimi nowościami.
— 2013 —
Pierwszy raz pod nową nazwą jako Performance Marketing Insights. I tego „performance’u” było całkiem sporo:
– „Beyond Retargeting: Driving Display Personalisation and Performance Cross-channel.”
– „Digging Deeper into the Online Performance Marketing Study.”
– „Travellers & Purchase Paths – How Performance Marketing Influences Inspiration & Choice.”
– „Using YouTube as a Platform for Performance.”
Poza tym co raz głębiej analizowano znane już tematy.
Nowością, która przykuła moją uwagę było: „The Rise of the Affiliate Brand„, czyli jak ewoluuje profil afilianta, który zaczyna tworzyć i dbać o własną markę, czasem wręcz konkurując z reklamodawcą.
Agenda tegorocznej edycji Performance Marketing Insights w Londynie jest już znana. Mam nadzieję, że będziesz razem ze mną tam, gdzie tworzy się historia :)