5 czynników, które przyspieszą każdą decyzję zakupową

Według badań Nielsena 93 % Europejczyków przynajmniej raz w życiu dokonało zakupów online. Taki jest potencjał e-commerce’u, a tym samym marketingu afiliacyjnego. W jaki sposób wykorzystać ten potencjał. Przede wszystkim optymalizować skuteczność własnego biznesu internetowego.

Poniżej 5 czynników, które pomogą przyciągnąć uwagę twojego użytkownika.

Po pierwsze promocja

Jedną z najczęściej wymienianych rzeczy, które motywują ludzi do zakupów jest promocja. Obniżki cen są zawsze atrakcyjne dla klientów. Jednak od czasu kiedy promocji w sieci jest na pęczki dzięki zakupom grupowym, użytkownicy już nie tak szybko decydują się na zakup obniżonego produktu.  Promocja nie stanowi już takiego wabika jak kiedyś.

Dlatego pamiętaj – promocja jest atrakcyjna tylko wtedy kiedy dotyczy atrakcyjnych i poszukiwanych produktów.

Dodatkowo warto klientowi ułatwić zadanie i zaoszczędzić mu konieczności kalkulacji – zamiast promocji wyrażonej w %, zaoferować konkretną kwotę zniżki – np. 100 zł.

Po drugie reguła niedostępności

W skrócie reguła ta mówi, że dobra niedostępne są dla nas bardziej atrakcyjne. Mimo, że ta technika stosowana jest szeroko w marketingu, cały czas jest skuteczna. Kto z nas nie przyspieszył swojej decyzji rezerwacji hotelu na Booking.com po wyświetleniu informacji, że zostały już tylko 2 wolne pokoje(przyznaję, że i ja często się na tym łapię).

Reguła ta może być wykorzystana w kampaniach w dwojaki sposób, poprzez:

• dodanie informacji, że ilość egzemplarzy w sklepie jest ograniczona,

• ograniczenie czasowe – czyli określenie końca promocji, bądź możliwości kupienia produktu do określonego terminu.

Po trzecie ograniczenie kosztów

Czy nie trudno każdemu z nas zdecydować się na zakup, jeżeli koszty dostawy są wysokie? Dzieje się tak dlatego, że na dostawę patrzymy jako na stratę, a nie jak na zysk jak w przypadku kupowanego produktu. Dlatego tak popularne są sklepy, w których dostawa jest darmowa. Według Davida Bella z Wharton School of Business oferta, która pozwala klientowi oszczędzić na dostawie 6,99 $ jest bardziej dla niego atrakcyjna niż zniżka na produkt, która pozwala mu zaoszczędzić 10$.

Po czwarte – chcę to teraz

Pewien eksperyment psychologiczny (McClure i inni) pokazał, że człowiek woli dostać mniejszą nagrodę natychmiast, niż większą, ale odłożoną w czasie. Zasada ta świetnie sprawdza się w marketingu – jeżeli mamy do wyboru produkt, który otrzymamy za 2 dni oraz produkt, na który mamy czekać tydzień – większość osób zdecyduje się na ten pierwszy, nawet jeżeli będzie droższy. Zasada ta nie tylko wykorzystywana jest w terminie dostawy, ale także w tekstach marketingowych np. poprzez użycie słowa „natychmiast” w komunikacie.

Po piąte – użytkownik istota społeczna

To na co klient zwraca najbardziej uwagę, to opinia innych (nawet jeżeli się do tego nie przyznaje). Według badań Peter De Vries oraz Ad Pruyn sprzedaż produktu, przy ofercie którego znalazły się rekomendacje innych klientów była wyższa o 20%. Dlatego warto pokazywać recenzje oraz opinie innych klientów (dodatkowo bardziej cenione są oferty, które pokazują zdjęcie osoby oceniającej). Innym sposobem wykorzystania w ofercie opinii jest dodanie na stronie sekcji „ Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również:”.

Są to tylko niektóre metody wpływania na decyzje zakupowe klienta. Jeżeli zastanawiasz się co jeszcze można zrobić – zacznij obserwować samego siebie, jak Ty dokonujesz zakupów i co decyduje, że wybierasz ten, a nie inny sklep czy produkt.

 

 

autor: Monika Laskowska

autor: Monika Laskowska