20 lat reklamy display. Jak wyglądał pierwszy banner?

Tu na Performance Marketing Insights wciąż marketerzy zapewniają się nawzajem, że Display wcale nie odszedł w zapomnienie. Wzorując się na Paid Search, Display zyskuje na znaczeniu notując z roku na rok dwucyfrowe wzrosty. Niektóre przewidywania zakładają nawet, że w 2015 udział reklamy display zrówna się z reklamą w wyszukiwarkach.

Aż trudno uwierzyć, że w tym roku obchodzimy 20. rocznicę pierwszego banneru w Internecie. W 1994 roku, kiedy Internet liczył około 30 milionów użytkowników na stronach HotWired (internetowe wydanie Wired) pojawiła się pierwsza bannerowa reklama AT&T. Dokładnie 27 października.

ATnT

Nie wyświetlała logo firmy, dlatego że umowa z klientem nie była jeszcze podpisana. Jej treść odnosiła się raczej do tego co w przyszłości będzie możliwe niż do stanu faktycznego. Kliknięcie w banner wcale nie przenosiło użytkownika na stronę AT&T. Zamiast tego wyświetlała się lista muzeów.

Jaki był zatem cel tej reklamy? AT&T chciało zaprosić ówczesnych surferów w podróż po sieci – mówi Joe McCambley uznawany za pomysłodawcę pierwszej reklamy bannerowej w Internecie.

Banner miał CTR na poziomie 44% (dziś tego typu reklamy mają CTR poniżej 1%). Były dwa powody tak wysokich statystyk: po pierwsze zadziałał efekt nowości, a po drugie – na stronie HotWired nie było za bardzo w co klikać.

Patrząc z perspektywy 2014 roku trudno ten pierwszy banner porównać nawet do petroglifów.